Inför resan

  • Anslutningsflyg

    De flesta flygbolag vi arbetar med kan erbjuda anslutningar från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn, och i vissa fall även andra orter i Norden. Läs mer om de olika flygbolagen och vilka anslutningsorter som erbjuds under Flygresan.

    Vi hjälper gärna till att boka anslutningsflyg, kontakta oss på telefon 08-545 188 40 eller info@lotustravel.se för information.

    Observera att alla tider som anges är preliminära och kan komma att ändras. Kontrollera alltid med oss innan du bokar egna anslutande förbindelser med flyg, buss eller tåg. I händelse av ändrade flygtider eller inställd resa ersätter Lotus Travel inte era egna bokade anslutningsbiljetter, så vi rekommenderar dig därför att boka omboknings- och återbetalningsbara biljetter.

  • Avbeställningsskydd

    Vi erbjuder ett avbeställningsskydd via Gouda Reseförsäkringar som skyddar dig mot kostnader vid avbokning före avresa om det är på grund av sjukdom eller om en nära släkting blir sjuk eller om du skulle drabbas av en extrem händelse som du inte kunnat förutse, t.ex. brand i hemmet. Ett intyg måste alltid kunna uppvisas.

    Avbeställningsskyddet kan endast beställas vid bokningstillfället eller innan du har gjort någon inbetalning. Det kan inte beställas därefter, inte heller väljas bort när det väl är betalt.

    Läs mer i våra kompletterande resevillkor: Resevillkor för paketresor.

  • Barn / resa med barn på gruppresa

    Vi rekommenderar inte de riktigt små barnen att följa med på de mer omfattande rundresorna, men vi har många resor som passar mycket bra för hela familjen, stora som små. Om du reser med barn bör du vara medveten om att resorna ibland innehåller ett ganska gediget program och tempot kan således vara intensivt för mindre barn. Tänk på att vi även erbjuder skräddarsydda resor, resor som kan anpassas helt efter ålder och önskemål.

    Flygbolagens regler för barnrabatter varierar, kontakta oss på 08-545 188 40 eller info@lotustravel.se för mer information.

  • Betalning

    Anmälningsavgiften är 2 500 SEK per person och ska betalas senast 10 dagar efter bokning.

    Slutlikviden ska vara betald senast 21 dagar före avresa. För vissa resor gäller tidigare slutbetalning. På din bokningsbekräftelse framgår vad som gäller för just din resa.

    Lotus Travel använder sig av Klarna Checkout och erbjuder flera alternativ för betalning. Betala hur du vill i något av följande alternativ:

    – Direktbetalning från bankkonto
    Med Klarna direktbetalning betalar du din resa direkt från ditt bankkonto som du bekräftar med BankId. Du ansluter enkelt ditt konto till Klarna genom bankid, första gången du gör ett köp. Pengarna dras efter 1-3 bankdagar.

    – Kortbetalning med VISA, Mastercard och Amex

    – Betala senare – inom 30 dagar. Boka din resa med ett klick och betala senare via faktura. Fakturan kommer via mejl eller i Klarnas app.

    – Betala i din egen takt. Dela upp med Klarna
    Betala din resa i din egen takt. Klarna erbjuder dig att dela upp din resa i 6-36 månader.

    Frågor gällande din betalning?
    Hör av dig till Klarnas kundservice vid frågor angående din betalning. Logga in i Klarnas app eller på följande länk: https://www.klarna.com/se/kundservice/

    Här kan du läsa om Klarnas betalningsvillkor.

  • Bagage

    Packa gärna lätt, det finns ofta mycket fint att handla på våra resmål. Se till att resväskan är låst, och spänn gärna en rem runt. Sätt på en adresslapp och ha också gärna en adresslapp inuti väskan, så att den kan identifieras även om den yttre adresslappen skulle råka slitas av. Bagaget behandlas inte särskilt varsamt under flygresor, och skulle din väska bli skadad ska du rapportera detta och få en skaderapport från flygbolaget innan du lämnar flygplatsen. Fotografera gärna resväskan med din mobil, skulle väskan försvinna är det då mycket enklare att beskriva hur den ser ut.

    Bagagereglerna skiljer sig åt mellan flygbolagen, så läs mer under Flygresan.

  • Färdhandlingar

    Ungefär 10-14 dagar före avresa får du dina digitala resehandlingar innehållande flygbiljetter med flygtider, terminaler samt information om bagagevikt och bagagemått. Resehandlingarna innehåller också en lista över hotell, deltagarlista om du reser med en grupp, guidens namn och telefonnummer.

  • Dricks

    På de flesta av våra resor ingår dricks till guide och chaufför i resans pris, se respektive resas faktaruta för information. Generella rekommendationer för respektive land kan du läsa om under Fakta om våra resmål.

  • Flygbolag

    Vi anlitar de flygbolag som har bekvämast flygtider och smidigast rutter för resor mellan Skandinavien och våra olika destinationer. De flesta flygbolag vi arbetar med kan erbjuda anslutningar från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn.

    Läs mer om de olika flygbolagen, anslutningar och bagageregler under Flygresan.

  • Förlängning av en resa

    Det är möjligt att förlänga en resa med ett par extra dagar, så varför inte resa vidare till någon annan storstad eller avsluta resan med ett par dagars sol och bad?

    På vissa resor erbjuder vi färdiga förlängningspaket men du kan även välja att stanna kvar på egen hand och resa hem senare än gruppen. Alla förlängningar måste bokas före avresa. Observera att avresetransfer inte ingår då man gör en förlängning på resan. Kontakta oss på 08-545 188 40 för mer information eller maila dina önskemål till oss på info@lotustravel.se så återkommer vi med ett prisförslag.

  • Hotellen

    Alla våra hotell är valda med omsorg. Hög kvalitet och bra läge är viktigt för oss i val av hotell, liksom utmärkt service. Standarden på våra hotell är genomgående hög. Standarden på vissa mindre orter kan dock vara något lägre beroende på begränsning i urvalet. På vår hemsida, under respektive resa, kan du läsa om de flesta hotell vi använder. Observera att vi ibland kan tvingas byta namngivna hotell på grund av överbokningar, renoveringar eller andra oförutsedda händelser. I avreseinformationen framgår vilka hotell som är aktuella på just din resa.

  • Klimat och väder

    För mer information om klimat och väder, se Fakta om våra resmål.

  • Mat ombord på flyget

    På de längre flygsträckorna utanför Europa serveras mat och dryck ombord på planet. För resor inom Europa varierar det beroende på flygbolag, men det finns alltid möjlighet att köpa enklare rätter ombord.

    Om du önskar specialkost ombord ska detta meddelas oss i samband med bokning, dock senast 72 timmar före avresa.

  • Minsta antalet resenärer

    För att få ut så mycket som möjligt av sin resa är det viktigt att gruppen inte är för stor, därför är antalet resenärer oftast inte fler än 20 eller 25 på en gruppresa. Vi förbehåller oss rätten att ställa in en gruppresa om deltagarantalet understiger 12 resenärer. Då vi har egna kontor i Kina samt långa och goda samarbeten med partners i övriga länder, är vår ambition att resan genomförs även med färre deltagare.

  • Pass

    Du som resenär är själv ansvarig för att du har ett helt och giltigt pass och de viseringar som eventuellt krävs för resan. Oftast krävs att passet är giltigt minst sex månader efter hemkomst och att det finns minst ett blankt uppslag eller två blanka sidor.

    Olika pass- och visumregler gäller för olika resmål, se Fakta om våra Resmål för mer information.

  • Priser

    Den allt snabbare förändringstakten på världsmarknaden, kraftiga valutafluktuationer, förändrade leverantörskostnader, skatter och avgifter gör att resans pris kan förändras. Därför presenterar vi ett prisintervall med cirkapriser för resor under låg- till högsäsong i vår katalog. Alla aktuella priser presenteras här på vår hemsida. Du kan även ringa oss på telefon 08-545 188 40.

  • Reseförsäkring

    Det är viktigt att ha en bra reseförsäkring. Kontrollera noga vad din hemförsäkring och/eller kontokortsförsäkring täcker och att den gäller för resa utanför Norden.

    Vi hjälper gärna till om du önskar komplettera ditt existerande reseskydd med en bra reseförsäkring. Vi erbjuder Goudas reseförsäkringar, som erbjuder olika typer av försäkring, både för dig som saknar hemförsäkring och för dig som redan har ett reseskydd i din hemförsäkring och som vill komplettera med denna. Läs mer om Gouda Reseförsäkring och deras villkor på www.gouda-rf.se

    Om du reser i Europa bör du även ta med dig det Europeiska sjukförsäkringskortet, EU-kortet, som kan ge ersättning för nödvändig vård om du blir sjuk eller råkar ut för en olycka när du reser inom EU/EES och Schweiz. EU-kortet är gratis och kan beställas hos Försäkringskassan: www.forsakringskassan.se

  • Resegaranti

    Lotus Travel AB har ställt alla erforderliga resegarantier till Kammarkollegiets förfogande. Önskar du kontakta dem, så når du dem på 08 – 700 08 00 eller på www.kammarkollegiet.se/resegarantier.

  • Resevillkor

    I vår katalog och här nedan finns Svenska Resebyråföreningens villkor för paketresor, samt våra särskilda villkor som gäller till dess nya har utkommit.
    Nedan hittar du också Konsumentverkets standardformulär med information om rättigheter för dig som resenär.

    Allmänna resevillkor för paketresor
    Standardformulär Lotus Travel

  • Rundresa utan flyg

    Befinner du dig redan på något av våra resmål och vill delta på en rundresa kan vi göra ett prisavdrag för flyget. Priset varierar beroende på resa, så kontakta oss på telefon 08-545 188 40eller info@lotustravel.se för mer information.

  • Specialkost

    Om du har önskemål om vegetarisk kost, lider av allergi, diabetes eller glutenintolerans måste du informera oss i förväg, så att vi kan lägga in ditt önskemål när vi arrangerar resan.

    Kunskap om allergier och avvikande kostbehov är dock begränsad i vissa länder. Vi försöker tillgodose önskemålen under resan, men det kan hända att du får vänta lite längre på just din mat och risken finns att kosten kan bli något enahanda under en lång resa.

    Önskar du specialkost på flyget måste detta meddelas oss i samband med bokning, dock senast 72 timmar före avresa.

  • Vaccinationer

    Kontakta din lokala vaccinationscentral för rådgivning och uppdaterad information. Vi rekommenderar ändå våra resenärer ett grundskydd i form av stelkramp, polio, difteri, samt Havrix eller Twinrix mot gulsot.

    Läs mer under Fakta om våra resmål för mer information.

  • Valuta

    Om möjligt är det alltid bra att ha lite lokal valuta till hands för de första dagarna på en ny destination. Övriga valutarekommendationer hittar du under Fakta om våra resmål.

  • Visum

    Du som resenär är själv ansvarig för att du har ett helt och giltigt pass och de viseringar som eventuellt krävs för resan.

    För mer information se Fakta om våra resmål.

  • Öppet köp

    Du har alltid 10 dagars öppet köp på din resa – förutsatt att du inte bokar resan väldigt nära inpå avresan.

    Inom 10 dagar ska anmälningsavgiften betalas, vid sena bokningar krävs full betalning omgående. Så länge du inte har betalat något för din resa kan du avboka kostnadsfritt.

  • Överlåtelse av resa

    Det är tillåtet att överlåta en plats på en bokad paketresa fram till 60 dagar före avresa förutsatt att den som övertar platsen uppfyller kraven för resan. Om flygbiljetter redan är utskrivna kan dessa inte överlåtas utan den som övertar resan får köpa en ny flygbiljett och den som avbokar resan får inte återbetalning av flygbiljetten.